De Kanjerpetten

Om in gesprek te gaan over gedrag bij kinderen maken we bij de Kanjertraining gebruik van petjes met vier verschillende kleuren. Wanneer er zich een probleem of stressvolle situatie voordoet hebben we een keuze om verschillend te reageren. Binnen de psychologie wordt dit coping genoemd. Zolang je handelt vanuit vertrouwen en op basis van wederzijds respect zijn deze verschillen tussen mensen goed en waardevol. Wanneer je zo handelt noemen we dat binnen de Kanjertraining dat je een drager bent van de witte pet. Je durft jezelf te zijn, je bent zelf te vertrouwen en durft ook anderen te vertrouwen. Kortom je bent een kanjer.

Je kunt een kanjer zijn op verschillende manier. Je kunt jezelf zijn in combinatie met de zwarte pet. Dan reageer je op een stoere manier. Je vertoont leiderschapsgedrag. Je kunt je grenzen aangeven. Je durft plannetjes te maken en bent ondernemend. Zolang naast de zwarte pet ook de witte pet van het vertrouwen aanwezig is, zullen deze kinderen zich op  een hele positieve en krachtige wijze gedragen.

Je kunt ook een kanjer zijn in combinatie met de rode pet. Dan ben je vol levenslust. Je hebt een goed gevoel voor humor. Je bent optimistisch en je verstaat de kunst van het relativeren. Zolang naast de rode pet ook de witte pet van het vertrouwen aanwezig is, zullen deze kinderen op een hele positieve en opgewekte manier weten te reageren.

Je kunt ook een kanjer zijn in combinatie met een gele pet. Dan ben je vriendelijk, bescheiden en aardig. Zolang naast de gele pet ook de witte pet van het vertrouwen aanwezig is, zullen deze kinderen op een hele positieve en rustige manier weten te reageren.

Uiteraard zijn er ook verschillende combinaties van petten mogelijk. Belangrijk gegeven is dat het hierbij gaat om coping. De petten zijn hulpmiddelen om op een respectvolle wijze over gedrag te kunnen praten. Kinderen zijn niet het gedrag van de pet, maar de petten staan voor de keuzes die de kinderen kunnen maken. Kinderen wordt daarmee geleerd dat ze zelf verantwoordelijkheid dragen voor de gedragskeuzes die ze maken. Zolang je drager bent van de witte pet van vertrouwen kun je ook niet zeggen dat de ene combinatie beter is dan de andere combinatie van petten.

Wanneer ontstaan de echte problemen? Dat is wanneer de witte pet van het vertrouwen wegvalt. We vervallen dan in reacties die niet meer passen bij de cultuur van wederzijds respect. Het recht van de sterkste begint te gelden. Voor de zojuist genoemde positieve eigenschappen komt dan het woordje ‘te’ te staan. Kinderen reageren dan te krachtig, te stoer en smeden plannen die ten kosten gaan van anderen. De vrolijke kinderen reageren nu te lollig met humor dat ten koste gaan van een ander en/of zichzelf. Het gedrag is onvoorspelbaar onbetrouwbaar, niet serieus te nemen en beledigend. De vriendelijke en bescheiden kinderen reageren nu angstig en te lief. Deze kinderen cijferen zichzelf helemaal weg en worden als het ware onzichtbaar. De eerste mept van de weeromstuit van zich af, de tweede maakt er een grap van en de derde geef het op. Als het onderling vertrouwen wegvalt in een groep, dan is de kans groot dat verschillende kinderen zich depressief ontwikkelen.

Daders en slachtoffers

De opvatting bestaat dat kinderen zijn in te delen in pesters en gepesten (of in daders en slachtoffers). Deze eenzijdige kijk op pesten maken de problemen groter en is niet de wijze van oplossen die de Kanjertraining voorstaat. Pesten is een complex probleem waarbij daders en slachtoffer lang niet altijd zo eenvoudig zijn te scheiden en soms een en dezelfde persoon is. Kanjertraining richt zich daarom niet alleen op de pester of op de gepeste, maar op de gehele groep. De aanpak moet zo zijn dat alle kinderen er baat bij hebben. Kern van de Kanjeraanpak is: Zet het onderling vertrouwen terug in de groep. Zoek met elkaar oplossingen die ook in de toekomst houdbaar zijn. Zowel kinderen, leerkrachten als ouders worden bij de aanpak betrokken. De Kanjertraining heeft veel oefeningen, zowel preventief als curatief om het vertrouwen en de respectvolle omgang met elkaar te bewerkstelligen. De petjes zijn hierbij een hulpmiddel en helpen om een duidelijk onderscheid te maken tussen ‘de wereld van vertrouwen’ en ‘de wereld van wantrouwen’.

 

 

Om-de-weekbrief
  • De ‘Om-de-weekbrief’ informeert u over actuele zaken rondom team, schoolse zaken en activiteiten.
    U leest hier de meest actuele Om-de-weekbrief weekbrief 13 april
Belangrijke data

 

  • woensdag 18 april Cito eindtoets groep 8
  • donderdag 19 april Cito eindtoets groep 8
  • vrijdag 20 april sportdag (koningsspelen)
  • maandag 23 april oud papier container bij school
  • dinsdag 24 april spreekuur
  • woensdag 25 april schoolkorfbaltoernooi
  • vrijdag 27 april  oud papier container bij school
  • vrijdag 27 april koningsdag: alle kinderen zijn vrij
  • maandag 30 april meivakantie
  • dinsdag 15 mei MR vergadering
  • donderdag 17 mei spreekuur leraren
  • vrijdag 18 mei hoofdluiscontrole
  • maandag 21 mei 2e pinksterdag
  • dinsdag 22 mei lessen ‘programmeren’
  • vrijdag 25 mei weeksluiting groep 1/2a
  • maandag 28 mei theatervoorstelling groep 7/8 ‘oorlogsgeheimen’
  • woensdag 30 mei praktische verkeerslessen
  • donderdag 31 mei praktische verkeerslessen
  • vrijdag 1 juni weeksluiting groepen 5 en 6 (zonder ouders)
  • vrijdag 1 juni Cito toets in de maand juni
  • maandag 4 juni avondvierdaagse Leiderdorp
  • donderdag 7 juni OR vergadering
  • dinsdag 12 juni kamp groep 8
  • woensdag 13 juni hockeytoernooi basisscholen Leiderdorp
  • dinsdag 19 juni vrije dag voor de kinderen, administratie dag voor de leerkrachten
  • woensdag 20 juni spreekuur leraren
  • woensdag 25 juni oud papier container bij school
  • dinsdag 26 juni MR vergadering
  • dinsdag 26 juni oud papier container bij school
  • woensdag 4 juli generale repetitie groep 8
  • vrijdag 6 juli  Musical groep 8 voor ouders
  • maandag 9 juli  Musical groep 8 voor alle groepen
  • maandag 9 juli Alle kinderen maken kennis met hun nieuwe leraar/leraren
  • dinsdag 10 juli groep 8 organiseert spelletjes in de andere groepen
  • woensdag 11 juli ouderbedankochtend
  • woensdag 11 juli rapport 3 mee
  • woensdag 11 juli afscheid groep 8
  • donderdag 12 juli tafels en stoelen verwisselen en opruimen
  • vrijdag 13 juli laatste schooldag
  • maandag 16 juli zomervakantie
Digitale kalender
  • Op de Schakel werken we met een digitale agenda. Hierin worden alle belangrijke schoolactiviteiten genoemd. Deze agenda wordt vaak bijgewerkt en we adviseren u dan ook deze regelmatig aan te klikken. digitale kalender
Twitter
Kind aanmelden?
  • Dat kan op verschillende manieren. U kunt contact opnemen met ons voor een kennismakingsgesprek. U kunt ook het formulier downloaden: Kind aanmelden